Author: محمد فتحي
•8:10 AM
Sejarah Mesir merupakan sejarah berterusan paling panjang, sebagai sebuah negeri bersatu, antara negara-negara di dunia. Lembah Nil sudah menjadi kawasan petempatan kekal manusia sejak Zaman Paleolitik. Penduduk awal bercucuk tanam, memburu, serta memancing untuk menyara hidup. Menjelang 6000 S.M., kehidupan penduduk menjadi lebih berorganisasi.

 Namun kemajuan mereka tidak bergerak sejajar degan kemajuan dunia.Pelik! dunia semakin maju mereka menjadi sebaliknya,kita tecari-cari apa puncanya mereka menjadi terkebelakang berbanding negara kita. Teringat penulis pada cerita adik penulis,dia cukup marah apabila mereka(segelintir rakyat mesir) memanggil dia 'buya' bermaksud orang asli. Rakyat mesir mengangap kita orang asia masih hidup di dalam hutan, sedangkan mereka tidah tahu yang negara mereka dah terkebelakang 30 tahun berbanding negara kita.
kadar buta huruf rakyat mesir tinggi(70%),anak-anak tidak ramai yang mendapat pendidikan sewajarnya,mereka lebih selesa berada di jalanan untuk mencari rezeki.
sampah merata-rata adalah situasi biasa di mesir

Dan tiba-tiba lewat januari 2011, negara ini 'meletup'.Rusuhan besar-besaran oleh rakyat berlaku di bandar-bandar besar.Habis pejabat-pejabar kerajaan dibakar.Polis-polis diburu rakyat bagaikan semut kerumun gula.(jika mereka dapat menangkap polis akan 'dititik' polis tersebut sampai hilang nyawa).Masjid-masjid terpaksa ditutup.Bank dan pasar raya di rompak sesuka hati( kata orang mesir yang lakukan rompakan ni sebenarnya datang dari polis juga). Apa yang terjadi sebenarnya?Apa punca berlaku rusuhan sebegini?









Sebenarnya rusuhan sebegini bukanlah kali pertama berlaku di mesir, pada tahun 1952 pernah juga terjadi sebegini, malahan lagi teruk. Tahun berbeza tapi puncanya lebih kurang sama. Rusuhan yang terjadi sebelum ini dikatakan berpunca daripada sikap pemerintah yang mengamalkan rasuah ,pro-British dan gaya hidup mewah bertentangan dengan pergerakan pegawai pembebasan hidup dalam kemiskinan.Mereka dilihat hanyalah boneka kepada penjajah Britain. Beberapa institusi Mesir seperti polis, istana dan malah parti politik dilihat rasuah.Kehilangan 78 % tanah Palestin dalam Perang Arab-Israel 1948 menyebabkan rasa tertekan di kalangan pegawai tentera dan rakyat Mesir.


Ya! memang sama puncanya. Husni dengan rasuahnya! Isreal makin menjadi-jadi sesuka hati 'memijak kepala' penduduk dunia. Malahan bantuan untuk dihantar ke Palestin juda disekat oleh Mesir(pemerintah).Kadar inflasi yang tinggi dalam kalangan penduduk juga memaksa rakyat yang hidup dalam 'mimpi indah' turut terjaga.Pembaca boleh melihat gambar-gambar 'pondok buruk' si husni murtabak dan bandingkan dengan kedaan dua gambar pertama di atas.







Memang tidak dapat dinafikan tanggungjwab pempimpin memang sangat besar, lagi-lagi pemimpin sesebuah negara. Mereka perlu di bayar dengan kadar secukupnya agar rasuah dan karenah birokrasi tidak menjadi-jadi Tapi melihat pada gambar-gambar di atas memang cukup melampau! Malahan sangat zalim pada rakyatnya.Rakyat terkial-kial mengemis di bawah-bawah jambatan, si pemerintah sibuk berkira-kira bagaiamana hendak menipu rakyat dan menambah kekayaan.Sedih! bukan di Mesir sahaja terjadi sebegini. Lihat di negara-negara arab yang lain, si pemerintah sibuk membeli kelab-kelab bola sepak di eropah,malangya rakyat di negara sendiri di sepak-sepak menjadi pengemis di jalanan.



Di Malaysia pula bagaimana??Para pemimpin kita betulkah tidak melakukan kezaliman? Betulkah negara kita betul-betul bebas dari kemiskinan dan bebas daripada kebiadapan si pemimpin mengaut harta si pencuci longkang dan si pengutip sampah?Benarkah kita betul-betul bebas dengan kadar inflasi yang tinggi jika laporan pada laporan indeks harga pengguna(IHP) saban tahun meningkat dan tidak menunjukkan tanda-tanda unutuk menurun? Untuk menjawab persoalan-persoalan ini suka penulis tinggalkn pada pembaca untuk menilai dan mentafsir sendiri.


Sebelum saya akhiri cetusan ini, suka penulis tinggalkan pembaca dengan bait-bait ayat suci untuk sama-sama kita beringat dan berfikir. Moga tulisan ini dapat memberi sedikit sebanyak barakah kepada diri penulis dan pembaca.



firman Tuhan Surah Hud (11): 113, terjemahan,"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang zalim maka kamu akan disentuh api neraka....


bapa penulis melihat rusuhan 'live' di sana baru-baru ini


ps-apa yg penulis cetuskan pada ruangan blog ini adalah mengikut pendapat peribadi penulis,tidak ada kaitan dengan mana-mana pihak sama ada di dalam atau luar negara 
This entry was posted on 8:10 AM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: