Author: محمد فتحي
•2:16 AM
" Cinta adalah ketika kamu menitikkan air mata, tetapi masih peduli terhadapnya,

Cinta adalah ketika dia tidak mempedulikanmu, kamu masih menunggunya dengan setia,
Cinta adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum,
sambil berkata, Aku turut berbahagia untukmu "

"I always love you, so go easy on yourself"

"Lots of people 
want to ride with you in the limo, but what you want is someone who will
take the bus with you when the limo breaks down" 

"You come to love not by finding the perfect person, but by seeing an imperfect person perfectly"




Di satu petang, saat si ibu sedang bergegas untuk pulang menyiapkan hidangan makan malam untuk si suami.
Akibat kecelaruannya dia terlanggar orang yang jalan bertentangan dengannya, saat si ibu hendak pergi ke kereta.
Si ibu: “Oh, maafkan saya” .
pantas reaksi si ibu meminta maaf kepada orang yang tidak dikenalinya.


lantas sang pemuda berkata:  “Maafkan saya juga; Saya tidak melihat Anda.”


Orang itu tidak dikenalinya,namun si ibu berlaku sangat sopan.
Akhirnya mereka  berpisah dan mengucapkan selamat tinggal.
Pada hari itu juga, saat si ibu  sedang
memasak makan malam, anak lelakinya yang masih kecil berdiri berhampiran si ibu.
Si ibu tidak perasaan akan kehadiran si anak yang berdiri di belakangya.
Ketika si ibu menoleh, hampir saja si ibu membuat anaknya jatuh. 

“PERGI!!,” kata si ibu dengan marah
Si anak pergi, hati kecilnya hancur. Si ibu tidak menyedari betapa kasarnya kata-katanya  kepada anak itu

.Ketika si ibu berbaring di tempat tidur, seolah dengan halus Tuhan berbicara kepadanya,


“Sewaktu kau berurusan dengan orang yang tidak kau kenal, sangat sopan kau ye,

 tetapi anak-anak yang engkau kasihi, macam kau tak ambil peduli pun kan. 
Cuba pergi ke dapur, engkau akan jumpa
beberapa kuntum bunga dekat pintu.”



“Bunga-bunga tersebut telah dipetik sendiri oleh anakmu; merah muda, kuning

dan biru. Anakmu berdiri tanpa suara supaya tidak menggagalkan kejutan yang

akan dia buat untukmu, dan kau bahkan tidak melihat matanya yang basah ketika itu.”

Seketika si ibu merasa malu, dan pantas juga air matan si ibu laju menitis di pipinya.


Si ibu perlahan-lahan pergi ke blik anaknya dan berlutut di sebelah  tempat tidurnya,

SI ibu:“Bangun, nak, bangun,."Apakah bunga-bunga ini engkau petik untukku?”

si anak  tersenyum,

Si anak: ” orang jumpa bunga ni jatuh dari pokok, terus la orang  ambil bunga-bunga sebab bunga ni cantik macam mak!"Orang  tahu mak mesti akan sukakannya, terutama yang warna biru tu”.


Si ibu: “Anakku, Mak sangat menyesal kerana telah kasar padamu; Mak  tidak sepatutnya menengkingmu seperti tadi. “
Si anak berkata, “Eh! MAK, takde pape, sebab macam mana mak marah pon orang tetap sayang kat mak.”


SI ibu pun membalas, “Anakku, mak juga sangat sayangkanmu, dan mak betul-betul suka kat  bunga-bunga ini, apalagi yang biru.”



Di awalnya penulis bermula dengan 'kata-kata hikmah sang pencinta'.Di saat bercinta, baik sang jejaka 
mahupun anak dara akan bercakap soal kesetiaan cinta masing-masing.Tidak berhenti-henti berjanji itu ini.
Selepas berkahwin lain pula jadinya.Anak lahir seorang demi seorang,mulalah kasih sayang mulai pudar.
Sama juga dengan kasih sayang ibu bapa terhadap anaknya,sebelum si anak selamat lahir ke dunia, 
masing-masing berjanji untuk membesarkan anak dengan penuh kasih sayang
Lihat sahaja cerita ini,si ibu lebih baik kepada orang lain,namun lain pula ceritanya 
yang terjadi di rumah.
Bagaimana kita memperlakukan orang-orang yang kita kasihi? 
Tua dan muda, sama adilkah kita melayan mereka?


Tidakah kita sedar?
Jika kita mati besok,tempat di mana kita bekerja sekarang akan dengan mudah sahaja mencari pengganti kita selang beberapa hari kemudian?


Tidakkah kita sedar? 
Jika kita mati besok, kawan-kawan sekuliah kita hanya akan merasa 'kesunyian' dalam beberapa minggu,paling lama pun bulanan.
Tetapi keluarga yang kita tinggalkan akan merasakan

kehilangan selama sisa hidup mereka.



Mari kita renungkan, kita melibatkan diri lebih dalam kepada pekerjaan/pelajaran kita abaiakan keluarga kita sendiri, suatu pelaburan yang tentunya kurang bijaksana, bukan?

Jadi apakah anda telah memahami apa tujuan cerita di atas?

Apakah anda tahu apa erti kata KELUARGA?
Dalam bahasa Inggeris, KELUARGA = FAMILY

.

FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER, (I), (L)OVE, (Y)OU



Jadi saya memohon, kepada sahabat-sahabat yang sudah berkahwin, 
sabarlah dalam meniti perjalan kehidupan sebagai suami, isteri, ibu dan bapa.
Yang sedang berkira-kira ingin berkahwin dalam masa terdekat, 
tolonglah masing-masing memahami antara satu sama lain,
janganlah sebelum berkahwin bercinta bagaikan dunia hanya ada mereka berdua,
namun selepas berkahwin hanya suam-suam kuku sahaja. 

Berazamlah! ini adalah perkahwinan yang pertama,jua yang terakhir! 
Ingatlah cinta rasullah  s.a.w kepada khadijah(perkahwinan pertama) adalah sangat agung,
kerana perkahwinannya dengan khadijah tidak pernah baginda memadukannya. 
Berlaku adillah kepada sang wanita,jika anda ceraikannya terlalu banyak fitnah yang akan dihadapinya.Antara maksud hadith yang menyelar keburukan talak...

”Janganlah menjatuhkan talak, kerana sesungguhnya singgasana Tuhan akan tergetar olehnya”. 
”Perkara halal yang paling dibenci Allah adalah talak”




FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER, (I), (L)OVE, (Y)OU
^_^



This entry was posted on 2:16 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On February 10, 2011 at 3:45 PM , husna barakah said...

salam..
wow!!
terkejut nye bce entry ni..hurm..haha
ms kecil, ibu ayah adelah segala-gala nya utk seorang anak..sbb dia belum kenal dunia..
tp bila da besar, ade impian sendri, ade bende yg na dkejar, ibubapa mungkin bukan lg number2 yg paling atas dlm list perkara2 yg penting dlm hidup..
haaa..cmne tuh?
harap2 x termasuk la dlm golongan2 yg meringankn ibubapa..
tp selalu nye benda yg da hilang baru la akan dihargai kn..

 
On February 13, 2011 at 7:34 PM , محمد فتحي said...

wassalam~..
ye2,btol..apa yg ada jarang d syukuri,bl da pergi baru nk dikejari..

entry ni ade maksudnmye kpd org tertentu,insyallah, hg akan paham npe entry ni d tulis satu hari nnt
^_^

 
On February 14, 2011 at 2:13 AM , nuraiman said...

bercinta x salah.tp harus tahu prioriti~
Cinta Allah sudah hbs diburu? haha....
normal bg manusia,lupa pd yg sentiasa ingt pd kita,Dia Yg Maha Penyayang. ^^

 
On February 14, 2011 at 11:38 PM , محمد فتحي said...

jgn salah faham,..ye! btol,mmg cinta ALLAH xhabis2 untuk d buru..sebenarnya entry ni sekadar peringatan untuk sahabat2 yg dah berkahwin,
hargai keluarga mereka seadanya ...

 
On March 26, 2011 at 6:35 PM , Liana said...

salam alaik akhi..

shukran kongsi coretan ini.. amatlah bagus cerita dan moralnya.

keep up anta's blog dalam menyebarkan ciri2 dan sifat2 Islam, the true religion.

WAllahua'lam

 
On April 8, 2011 at 9:00 PM , Hazirah Ashhuri said...

like3........ =)