Author: محمد فتحي
•10:58 AM
"Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri"




"Walau disepuh emas lancung, kilat tembaga tampak juga"


"Masa itu emas"



"Pisang emas dibawa belayar masak sebiji di atas peti hutang emas boleh dibayar hutang budi dibawa mati"

"Anak emas"...



Peribahasa di atas adalah sebahagian daripada puluhan peribahasa yang menggunakan perkataan emas dalam ayat masing-masing.Tidakkah kita berasa pelik?Daripada dulu lagi, orang sudah sibuk mengatakan emas sangat berharga, namun hari ini kita masih bangga dengan tebalnya wang kertas masing-masing .Jadi kali ini penulis ingin berkongsi sedikit perihal sang emas ini...





Sejarah mencatatkan bahawa antara mata wang yang paling awal muncul di dunia ini adalah wang emas yang digunakan pada empayar Rom lagi, berkurun lama sebelum kedatangan Islam di tanah Arab. Wang emas terus digunakan oleh dunia Islam dan bahagian-bahagian dunia yang lain setelah keadatangan Nabi Muhammad s.a.w. Kearajaan Melayu Melaka pada kurun ke-14 Masehi juga menggunakan wang emas.





Namun, kerana kelicikan sang-sang kafir lahanat,pihak-pihak barat telah merancang satu strategik untuk menjatuhkan ummat Islam dengan penguasaan ekonomi sepenuhnya ke atas negara-negara lain.Menurut 

 G Edward Griffin dalam buku The Creature From Jekyll Island berkata bahawa titik bermulanya penipuan wang kertas adalah pada 1910. Mesyuarat misteri di pulau Jekyll pada tahun itu membawa kepada penubuhan the Federal Reserve Department (FRD) pada tahun 1913 yang keahliannya bukan di kalangan rakyat atau institusi kerajaan Amerika Syarikat . Sebaliknya dianggotai oleh syarikat milik persendirian asing. Penggunaan perkataan ‘federal’ (persekutuan) ke atas sesuatu yang berbentuk persendirian adalah pembohongan yang nyata. 

Kongres Amerika Syarikat pula terpaksa meluluskannya secara curi-curi.Jabatan ini kemudiannya mentadbir segala urusan kewangan Negara Amerika Syarikat., antaranya mencetak wang kertas Dolar Amerika dan memperkenalkan Fractional Reserve Bangking (FRB) atau Fractional Reserve Requirement (FRR) yang menjadi asas perjalanan sesebuah bank. Sehingga hari ini, FRB digunakakn oleh industri perbankan di seluruh dunia termasuk Malaysia untuk mencipta wang sesuka hati dalam jumlah yang berlipat kali ganda melebihi kekayaan sebenar.


Rancangan pihak-pihak barat tidak berjalan lancar,disebabkan pertukaran mata wang ini,berlaku segala kekalutan termasuklah perang dunia pertama(negara-negara besar tamak ingin membesarkan wilayah untuk menjamin kekayaan dalam negeri sentias bertambah)  dan krisis ekonomi dunia besar-besaran pada 1929.Pada 1944, muncul pula perjanjian Bretton Woods yang melibatkan 44 buah Negara dunia yang bersetuju untuk menyandarkan mata wang kertas masing-masing kepada Dolar Amerika dengan jaminan bahawa USD35 bersamaan dengan satu auns emas.


Namun panas yang disangka sampai ke petang tidak berlaku,sebaliknya hujan tiba-tiba di tengah hari.Pada tahun 1971,Amerika Syarikat hampir bankrap gara-gara Perang Vietnam dan masalah deficit imbangan pembayaran yang berterusan.


sekadar gambar hiasan


 Tuntutan rasmi terhadap rizab emas Amerika Syarikat melambung kepada USD32 bilion sedangkan rizab emas yang ada hanya satu pertiga. Keyakinan terhadap Dolar Amerika punah. Berduyun-duyun bank pusat negara lain memeras ugut Amerika Syarikat dengan cara menebus pegangan Dolar Amerika masing-masing. Emas mengalir keluar dari Amerika Syarikat lalu dengan sendirinya meruntuhkan nilai Dolar Amerika.




Sekali lagi Amerika syarikat bertindak licik! Mereka bertindak dengan memutuskan ikatan antara Dolar Amerika dan emas. Ini bermakna Amerika Syarikat memungkiri perjanjian Bretton Woods dan bertindak  untuk menguburkan system piawaian emas.


Selepas 15 ogos 1971, dolar tidak lagi bersandarkan kepada emas. Sejak itu, nilai dolar ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran pasaran tukaran wang asing. Kesannya, semua matawang dunia berubah menjadi matawang fiat iaitu matawang yang bernilai sifar. Ini bermakna setiap Negara bebas mencetak wang kertas tanpa perlu bersandarkan kepada apa-apa rizab. 

Ya! Yang batil tetap batil,macam mana sorok pun ALLAH tetap akan tunjukkan kebatilannya. Krisis kewangan seperti us dollars dan euro serta apa yg berlaku di greek dan begitu juga apa yang telah di umumkan oleh Idris Jala  di akhbar(28/5/2010), semoga ianya boleh dijadikan iktibar oleh kita semua. Mata wang US dollar masih berada di paras terendah. 
Keruntuhan 'Wall street' pada tahun lepas masih menjadi mimpi ngeri bagi seluruh rakyat Amerika Syarikat. Dan akhirnya mangsanya adalah si Obama yang memerintah, Dia dikatakan gagal sebagai presiden USA kerana tidak dapat membangunkan semula ekonomi USA yang merundum teruk akibat tangan-tangan si yahudi keparat.

الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ

فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفً

Maksudnya : “Orang-orang yang beriman dan berperang di jalan Allah dan orang-orang yang kafir berjalan di jalan thaghut, sebab itu perangi lah kawan-kawan syaitan itu kerana tipu daya syaitan itu adalah lemah.”

[surah an-Nisa’, ayat 76]

Sebenarya penulis tidak berniat untuk menulis panjang.Tujuan artikel ini ditulis kali ini adalah demi memberi kesedaran tentang betapa bernilainya emas sebagai harta simpanan.Percayalah! dengan wang simpanan RM1 juta pada hari ini pun kita tidak dapat membuat apa-apa di masa hadapan,namun dengan emas yang bernilai RM1 juta hari ini, kita akan menjadi kepala-kepala jutawan dalam masa 10-20 tahun akan datang.Rasionalnya?
Wang simpanan berubah mengikut keadaan pasaran negara masing-masing dan masih menjadikan mata wang US dollar sebagai penanda aras. Namun si emas,tidak! Ia 'berdiri' dengan nilainya sendiri,ia tidak memerlukan barangan lain untuk kayu ukur.Turunnya sedikit naiknya banyak.Lihat graf (bagi tahun2010) di bawah untuk makluman lebih lanjut.


Justeru, saya memohon agar kita sebagai generasi muda beriltizam untuk menjadikan pemilikan emas sebagai harta adalah melebihi daripada kita memliki harta dalam bentuk wang simpanan(fiat) .Ada pelbagai bentuk kita boleh memiliki emas sebagai harta.Pelaburan emas di bank-bank seperti yang terdapat di maybank adalah salah satu cara.Selain membeli emas sebagai barang kemas,cara lainnya adalah dengan membeli jonkong emas ataupun membeli syiling emas yang kini telah meluas penjualannya di pasaran setiap negeri.
                   
                                                              
   
   
Syiling Kijang emas

Harga untuk setiap satu  emas tidaklah semahal mana,dalam seribu hingga 2ribu untuk setiap satu syiling/jongkong(hanya beberapa gram).Berubahlah dari sekarang! Sedarlah, dengan berbangga akan kekayaan dalam bentuk puluhan ribuan malahan jutaan simpanan wan fiat, kita telah bulat-bulat di tipu si kafir yang tidak jemu-jemu merancang untuk menjatuhkan ummat Islam.Mereka mengawal nilai mata wang tanpa menggunakan dasar yang tetap dan pasti tokok tambah riba' tidak dapat dipisahkan dalam amalan muamalat mereka, lantas tanpa kita sedari, secara langsung kita telah memberi sokongan yang amat padu dengan amalan muamalat yang sangat di tegah oleh agama kita.Untuk makluman lebih lanjut tentang mata wang fiat ini, para pembaca boleh terus click di sini berkenaan tulisan ustz Zaharuin tentang perkara ini.Duit Fiat/Kertas Moden… Majalah Solusi





Sumber : http://publicgolddinar.blogspot.com/2010/10/jadikan-emas-sebagai-aset-simpanan-anda.html

ps-tajuk entry xde kena mengena dengan artikel kali ini,sekadar perisa yang dibuat-buat penulis..
^_^
This entry was posted on 10:58 AM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: