Author: محمد فتحي
•6:07 PM
******************
Seusai makanan di hidangkan si ibu di meja makan.Si ayah menyuruh anaknya membaca doa makan.Anaknya yang baru 3 bulan masuk taski islam berdekatan rumahya tanpa membuang masa membacakan doa itu.
sekadar gambar hiasan


Ayah: haa! adik dah besar.ayah nak dengar adik baca doa makan boleh?


Anak: "ALLAHUMMMA BARIKLANA FIMA ROZAKTANA WAKINA AZABANNAR"... 




Begitulah hampir setiap hari, apabila tiba masa makan, si Ayah akan menyuruh anaknya membacakan doa makan.Namun langit tidak sentiasa cerah.Pada satu hari ketika si Ayah menyuruh anaknya seprti biasa membacakan doa makan...


Ayah: haa!  bacalah  la doa makan,tunggu apa lagi?


Anak: Alaaaa! asyik-asyik orang jek, Ayah la pulak...


Nah! merah padam muka si ayah.Sebelum dia menjadikan rutin si anak untuk membaca doa makan, hanya lafaz basmallah yang digunakan sebelum makan.Masih tergiang-ngiang lagi nasihat ibunya,"kamu kalau susah sangat nak hafal doa makan,baca 'bismillah' udah ler"..Sampai ke tua, itulah 'doa' yang biasa si ayah gunakan.
Ya! atas kekurangan dirinya itulah dia berazam untuk menghantar anaknya ke sekolah-sekolah yang menitik beratkan pendidikan islam sedari kecil.


Saat si anak masih menunggu 'idolanya' untuk membacakan doa makan.Peluh jantan sudah lama menitis di dahi si ayah.Lantas, tekad si ayah membacakan satu-satunya doa yang si ayah hafal sejak 'kursus' itu...


Ayah: Allaahumma jannibnaash syaithaa-na wa jannibish syaithaa-na maa razaqtanaa"...


Si anak kehairanan.Semasa di sekolah tidak pernah gurunya mengajar doa ini,namun perkataan 'razaqtanaa' yang ada disebut dalam doa yang si ayah bacakan sama dengan doa yang dia biasa bacakan.Lantas,dengan tanpa rasa bersalah, si anak bertanya..

Anak: Ayah! ni doa baru ke?cikgu orang tak pernah pon ajar..
"Nah! sekali lagi aku diuji"(bisik hati si ayah).Mujurlah isteri tercinta datang, dengan muka selamba si ibu berkata..

Ibu: Tu lah adik! Ibu cakap pergi sekolah belajar rajin-rajin.Sebenarnya, doa makan ada dua.Satu yang adik bacakan selalu tu. Satu lagi yang ayah bacakan bila 'makan' dengan ibu.. 

Anak : ooowwwhh~...





******************
ps-ini cerita yang penulis dengar dari kuliah subuh tadi, biasanya penulis datang kuliah subuh hanya untuk tumpang tidur kt surau yang ada air-cond 2,arini 1st time tergelak-gelak dengar kuliah subuh,hehe..pesanan penulis kepada para pembaca, MARLAH SAMA-SAMA KITA TAMBAHKAN ILMU DI DADA,MOGA KELAK TIDAK MALU DALAM KALANGAN KELUARGA..
^_^

This entry was posted on 6:07 PM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 comments:

On March 5, 2011 at 8:47 PM , MuNirAh said...

huahuahuahuahua~~
bapak2~

 
On March 7, 2011 at 5:10 AM , Mummy Najdah said...

ni memang sengal.haha
lawak~

 
On March 8, 2011 at 7:06 AM , محمد فتحي said...

eleh!..kome bedua ni mst bace byk kli gak an nk paham..
=P